Районна газета

ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ ВЛАДИ

Чого об’єднані громади чекають від держбюджету 2018 року, - лист Асоціації ОТГ

НАВЧАННЯ! Розпочав роботу он-лайн курс «Застосування програмно-цільового методу» (РЕЄСТРАЦІЯ)

6 відтінків верховенства права в місцевому самоврядуванні. Історія одного проекту

Майже усі об’єднані громади подали проекти, які планують реалізувати за кошти державної інфраструктурної субвенції

Оцінювати проекти будуть незалежні експерти, - В’ячеслав Негода про проекти розвитку, що фінансуватимуться за кошти ЄС

Нам цей закон конче необхідний, - Асоціація ОТГ про землю за межами населених пунктів

Затверджено порядок зарахування частини акцизу до місцевих бюджетів

ТЕНДЕР! Проект програми U-LEAD шукає тренерів для представників органів місцевого самоврядування та персоналу ЦНАПів в ОТГ

Проект програми U-LEAD «Створення центрів надання адміністративних послуг та підвищення поінформованості населення про місцеве самоврядування», що впроваджується компанією SKL International, запрошує до подання тендерної пропозиції щодо надання тренінгових послуг для тренування персоналу та представників органів місцевого самоврядування 24-26 ЦНАПів за Проектом та організації і проведення 5 навчальних візитів в громади та 15 інформаційних сесій.

Кінцевий термін подання тендерних пропозицій: 22 травня (23:59) 2017 року.

Термін дії тендерної пропозиції: до 31 грудня 2017 року.

Детальніше про тендер ТУТ

Опубліковано Закон України щодо автономізації медзакладів

5 травня 2017 року у виданні «Голос України» опубліковано закон України  «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань діяльності закладів охорони здоров’я». 

Як повідомлялося, Закон передбачає впровадження заходів із реформування системи охорони здоров’я України задля створення мережі державних та комунальних медичних закладів з достатнім рівнем самостійності для ефективного та своєчасного медичного забезпечення населення.

Згідно із текстом документа, заклади охорони здоров’я отримали можливість здобуття фінансової та управлінської автономії для забезпечення фінансових, матеріально-технічних ресурсів системи охорони здоров’я.

При цьому, у відповідності до ст. 49 Конституції України, існуюча мережа державних та комунальних закладів охорони здоров’я не буде скорочена, ці установи залишаться у державній та комунальній власності та не підлягатимуть приватизації.

Документом також встановлено спрощений порядок реорганізації закладів охорони здоров’я - державних та комунальних установ - у казенні підприємства та комунальні некомерційні підприємства; уточнено існуючу гарантію, що кошти, не використані закладом охорони здоров’я (крім державних та комунальних установ) у поточному році, не будуть вилучатись та можуть бути використані на фінансування діяльності закладу (зокрема, на оновлення матеріально-технічної бази); урегульовано окремі питання, пов’язані з договорами про медичне обслуговування населення, які будуть укладатись відповідно до спеціального порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Закон набирає чинності з дня, наступного за днем опублікування, та вводиться в дію через шість місяців з дня набрання чинності цим Законом.

З текстом документу можна ознайомитися ТУТ

Більше про децентралізацію в медицині читайте ТУТ

Об’єднаним громадам законодавчо нададуть можливість планувати комплексний просторовий розвиток

Невдовзі перелік документації з просторового планування на місцевому рівні поповнить ще один документ – план об’єднаної територіальної громади. Проект закону «Про внесення змін до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» вже зареєстрований у Верховній Раді України.

Експерт з питань адміністративно-територіального устрою програми U-LEAD Ярослав Рабошук прокоментував «Децентралізації влади», що план об’єднаної територіальної громади серед іншого визначатиме функціональне призначення території, організацію інженерно-транспортної інфраструктури, інженерної підготовки і благоустрою, охорони навколишнього природного середовища. Важливо, що такий план визначатиме послідовність реалізації рішень, у тому числі етапність освоєння території.

«План об’єднаної територіальної громади визначатиме комплексний просторовий розвиток населених пунктів об’єднаної територіальної громади як єдиної системи розселення. Рішення про розроблення та затвердження такої документації прийматимуться місцевими радами громад. Така документація охоплюватиме всю територію об’єднаної територіальної громади, як в межах так і за межами населених пунктів. Очікується, що розробка такої документації для об’єднаних територіальних громад коштуватиме дешевше, ніж розробка генеральних планів окремо для кожного населеного пункту», - поінформував Ярослав Рабошук.

Він додав, що за потреби, місцеві ради об’єднаних громад зможуть замовити розробку і генеральних планів окремих населених пунктів, що входять до їх складу.

Експерт висловив думку, що надання на законодавчому рівні прав і можливостей об’єднаним громадам розробляти таку документацію просторового планування, а також прийняття законопроекту щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування з управління земельними ресурсами (реєстр. № 4355 від 31.03.2016) ліквідують обмеження «земельної» та територіальної юрисдикції органів місцевого самоврядування лише межами населених пунктів.

Президент підписав Закон, який передбачає автономізацію медичних закладів

2 травня 2017 року Президент Петро Порошенко підписав Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань діяльності закладів охорони здоров’я".

Закон передбачає впровадження заходів із реформування системи охорони здоров’я України задля створення мережі державних та комунальних медичних закладів з достатнім рівнем самостійності для ефективного та своєчасного медичного забезпечення населення.

Згідно із текстом документа, заклади охорони здоров’я отримали можливість здобуття фінансової та управлінської автономії для забезпечення фінансових, матеріально-технічних ресурсів системи охорони здоров’я.

При цьому, у відповідності до ст. 49 Конституції України, існуюча мережа державних та комунальних закладів охорони здоров’я не буде скорочена, ці установи залишаться у державній та комунальній власності та не підлягатимуть приватизації.

Документом також встановлено спрощений порядок реорганізації закладів охорони здоров’я - державних та комунальних установ - у казенні підприємства та комунальні некомерційні підприємства; уточнено існуючу гарантію, що кошти, не використані закладом охорони здоров’я (крім державних та комунальних установ) у поточному році, не будуть вилучатись та можуть бути використані на фінансування діяльності закладу (зокрема, на оновлення матеріально-технічної бази); урегульовано окремі питання, пов’язані з договорами про медичне обслуговування населення, які будуть укладатись відповідно до спеціального порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Закон набирає чинності з дня, наступного за днем опублікування, та вводиться в дію через шість місяців з дня набрання чинності цим Законом.

Як повідомлялося, цей Закон Верховна Рада прийняла в цілому 6 квітня 2017 року

Більше про децентралізацію в медицині читайте ТУТ

Відбувся семінар з питань співпраці міжнародних проектів у регіонах України

27 квітня в київському Домі децентралізації за підтримки програми "U-LEAD з Європою" відбувся семінар з питань налагодження комунікації та співпраці між проектами міжнародної технічної допомоги, що працюють у областях України, та регіональними центрами розвитку місцевого самоврядування (ЦРМС).

Участь у заході взяли директори відокремлених підрозділів ЦРМС та представники таких проектів і програм міжнародної технічної допомоги, як PULSE та «Підтримка аграрного і сільського розвитку» (обидва фінансуються USAID), «Відновлення врядування та примирення на територіях України, що постраждали від  кризи» (ПРООН), а також два проекти, які працюють в рамках другого компоненту U-LEAD та реалізуються компанією SKL (Швеція) і Академією електронного урядування (Естонія).

Відкриваючи семінар, програмний директор  "U-LEAD з Європою" від GIZ Бастіан Файгель наголосив, що 24 регіональні ЦРМС активно розпочали свою роботу та вже консультують органи місцевого самоврядування в областях. Пан Файгель також підкреслив, що програма "U-LEAD з Європою" підтримуватиме такі заходи з координації роботиі в майбутньому. 

Секторальний менеджер Представництва ЄС в Україні Домінік Папенхайм поінформував присутніх про всі програми та проекти, що фінансуються Європейським Союзом і доступні для громадян та органів місцевого самоврядування України. А заступниця директора департаменту з питань місцевого самоврядування та територіальної організації влади Мінрегіону Людмила Даменцова наголосила на тому, що міністерство зацікавлене у щільній та результативній співпраці між проектами на регіональному рівні.

Учасники семінару обговорили в робочих групах питання взаємодії в сферах регіонального розвитку, підтримки процесу об’єднання у громадах, надання адміністративних та електронних послуг, місцевих фінансів тощо.

Повноваження спроможних громад розширюються: тепер вони наглядатимуть за дотриманням законодавства про працю

В Україні триває процес децентралізації владних повноважень. Державний контроль та державний нагляд за дотриманням законодавства про працю – ці повноваження з початку 2017 року держава передала на рівень  виконавчих органів об’єднаних територіальних громад та міських рад міст обласного значення. А цими днями Уряд внормував питання щодо діяльності у складі цих органів інспекторів праці.

Про це у коментарі журналістам повідомила Яніна Казюк, координатор з фінансової децентралізації Центрального офісу реформ при Мінрегіоні (за підтримки програми U-LEAD)

Вона поінформувала, що 26 квітня Уряд схвалив постанову («Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»),  якою затвердив Порядок здійснення державного контролю та Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення.

Цим же документом Уряд затвердив Методичні рекомендації щодо забезпечення здійснення виконавчими органами міських рад міст обласного значення, об’єднаних територіальних громад названих повноважень та Положення про порядок видачі посадовим особам виконавчих органів міських рад міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад посвідчень інспектора праці.

Яніна Казюк пояснила, що постановою передбачено наявність у складі виконавчих органів міських рад міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад інспекторів праці. У їх повноваженнях - здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення. Такий контроль інспектори праці матимуть право здійснювати шляхом проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань.

«Зростає роль органів місцевого самоврядування у питаннях контролю за дотриманням законодавства у сфері зайнятості.  Вони отримали реальні важелі впливу на збільшення доходів місцевих бюджетів за рахунок легалізації трудових ресурсів», - прокоментувала Яніна Казюк.

Довідка

З 1 січня 2017 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06.12.2017 № 1774, яким передбачено делегування органам місцевого самоврядування розширених повноважень у сфері контролю за дотриманням суб‘єктами господарювання законодавства про працю. Цим Законом внесено зміни до статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» і запроваджено норму стосовно надання виконавчим органам міських рад міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад повноважень щодо здійснення на відповідних територіях контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, а також накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення.

Активна участь у енергоефективних програмах — домашнє завдання для місцевої влади, - Геннадій Зубко

Сьогодні держава надає фінансову підтримку домогосподарствам на здешевлення енергоефективних заходів – це програма «теплих кредитів». Є також 216 муніципальних програм, з яких, на жаль, профінансовано лише 116.  Тому максимальна участь місцевих бюджетів, у тому числі за рахунок бюджетної децентралізації, у програмах з впровадження енергоефективних заходів – домашнє завдання номер один для місцевої влади.  Про це заявив Віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Геннадій Зубко на відкритті Третього Форуму енергоефективного партнерства у Києві.

Віце-прем’єр-міністр наголосив, що із запуском Фонду енергоефективності, у всіх обласних центрах будуть відкриті офіси, які безкоштовно надаватимуть консультації з технічних рішень щодо впровадження енергоефективних заходів.

«Про це є домовленість з нашими європейськими партнерами та Урядом Німеччини. Будуть залучені незалежні енергоаудитори. Люди мають чітко розуміти, як ефективно використати власні і державні кошти. Крім того, є домовленість з європейськими партнерами про 100 млн євро фінансової допомоги на впровадження таких заходів в рамках Фонду енергоефективності. Також Уряд Німеччини підтвердив готовність продовжити навчання з енергоменеджменту для муніципальної влади», — наголосив Геннадій Зубко.

МОЗ оприлюднило методичні рекомендації з питань перетворення закладів охорони здоров'я з бюджетних установ у комунальні некомерційні підприємства

Міністерство охорони здоров'я України оприлюднило на своєму офіційному сайті Методичні рекомендації з питань перетворення закладів охорони здоров'я з бюджетних установ у комунальні некомерційні підприємства.

Метою розробки цих рекомендацій є надання методичної допомоги органам місцевого самоврядування, керівникам місцевих органів управління охороною здоров’я та закладів охорони здоров’я, а також депутатам місцевих рад у прийнятті рішень щодо зміни господарсько-правового статусу комунальних закладів охорони здоров’я шляхом їх реорганізації (перетворення) з бюджетних установ у комунальні некомерційні підприємства в межах чинного законодавства України.

Завантажити методичні рекомендації можна ТУТ

Децентралізація вже дозволила збільшити місцеві бюджети, але вимагає від місцевої влади максимальної відповідальності, - Глава Уряду

Одна за ключових реформ, яку наразі проводить Уряд - децентралізація - вже дозволила збільшити місцеві бюджети на 30-40%, однак разом з можливостями реформа вимагає й відповідальності. Про це сказав Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман в ході засідання Асоціації міст України, що проходить в Харкові.   

«Ключова реформа - децентралізація - вимагає від нас максимальної відповідальності. Бюджети місцеві зросли на 30-40%, ми почали формувати самодостатню основу для об’єднання територіальних громад по всій країні», - сказав Глава Уряду.

Він нагадав, що процес передачі повноважень триває  з 2014 року, і зараз ситуація суттєво змінилася - і на законодавчому рівні, і на рівні можливостей місцевої влади.  До 2014 року, відзначив Глава Уряду, про децентралізацію ніхто не замислювався, натомість повноваження й фінансові ресурси «варварськи відбиралися». А в 2014 році, сказав Володимир Гройсман,  Президент і перший Уряд Арсенія Яценюка заявили про свою готовність підтримати й зміцнити регіони.

При цьому Прем’єр-міністр відзначив, що завдяки децентралізації збільшилися не тільки фінансові можливості регіонів. Наразі  розширені й  їх адміністративні повноваження. І це дозволяє створювати на місцях прозорі офіси надання адміністративних і соціальних послуг - у найбільш зручному для громадян форматі. 

«Ми збалансували і ваші повноваження, і ваші фінансові ресурси. І саме головне, що зараз ви (регіони) маєте стати активними учасниками економічного зростання. Хочу закликати вас (регіональну владу) розвивати реальний сектор економіки… Ось в чому моя ідеологія», - сказав Глава Уряду.

Прес-анонс! 26 квітня у Києві оголосять наступні 25 об'єднаних громад, що братимуть участь у програмі USAID DOBRE

26 квітня 2017 року о 10:00 в НСК Олімпійський (Київ, вул. Велика Васильківська, 55) Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) оголосить наступні 25 громад, що візьмуть участь у новій програмі USAID «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE). Програма допоможе громадам поліпшити якість державних послуг, пожвавити місцеву економіку, боротися з корупцією, а також покращити можливості для участі людей у розвитку громад.

У події візьмуть участь: Перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України В’ячеслав Негода, директор регіональної місії Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) в Україні Сюзан Фрітц, представники 50 об’єднаних територіальних громад, експерти з децентралізації та партнери програми DOBRE.  

Акредитація журналістів до 18:00 25 квітня за телефоном 067 23 82 782

Довідка

Програма USAID «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE)  - це п’ятирічна програма, спрямована на посилення місцевого самоврядування та створення кращих умов для розвитку ОТГ, підвищення рівня залученості громадян до прийняття рішень та забезпечення підзвітності та прозорості в громадському управлінні.

Перелік перших 25 об'єднаних громад, які вже беруть участь у програмі DOBRE, є ТУТ

Глава Уряду закликає посилювати вимоги до місцевої влади для підвищення ефективності виконання її функцій

Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман закликає посилювати вимоги до місцевої влади, що у результаті реформи з децентралізації отримала достатньо повноважень для ефективного виконання своїх функцій. Про це він зазначив під час спілкування зі студентами Національного університету "Києво-Могилянська академія".

"Повноваження на місця передані, кошти на місця передані. У вас кошти і повноваження є, ви обираєте свою владу і ви робите свій вибір. Там де помилилися - там будуть проблеми, а там, де є справжні управлінці - там є справжній результат. Це все залежить від рівня управління саме того, кого ви обираєте - мера, міської ради - і маєте до нього висувати серйозні вимоги. Це і є місцева демократія, це і є місцеве самоврядування", - заявив Володимир Гройсман.

Глава Уряду зауважив, що як ініціатор реформи з децентралізації влади у 2014 році, ставив перед собою єдине завдання – "передати повноваження з Києва, кабінетів міністрів на місця". І сьогодні у результаті реформи на місцях з'явилося достатньо інструментів, які дозволяють робити ефективно свою роботу, не зважаючи на Київ, зазначив він.

Відповідаючи на питання студента, Глава Уряду навів приклад міста Фастова, доходи бюджету на 2016 рік становили 139 млн 674 тис. грн, а на 2017 рік - 373 млн 691 грн. "Ось результат децентралізації. Бюджет виріс майже утричі. За ці кошти можна отримати будь-який сервісний центр, у тому числі дистанційно", - підкреслив Прем’єр-міністр.

Сьогодні на місця передані повноваження зокрема з реєстрації паспортів, майна, бізнесу, автомобілів тощо. "Система є доступною, треба, щоб на місцях це робили", - зауважив Прем’єр-міністр, зазначив, що Уряд буде посилювати такі вимоги.

«Стійка мобільність» приходить в Україну

Представники проекту «Стала мобільність» головного офісу GIZ прибули в Україну, щоб вивчити можливості підтримки України програмою U-LEAD у галузі транспорту і мобільності на місцевому, регіональному та національному рівнях.

Одним з ключових завдань місії було виявлення можливостей більш глибокої взаємодії з точки зору мобільності, а також оцінка ключових потреб об’єднаних територіальних громад – наприклад, з організації місцевих тендерів на послуги громадського транспорту, планування транспортної інфраструктури та її обслуговування, заходів контролю ваги транспортних засобів, програм шкільних автобусів, доступу до охорони здоров'я та інших соціальних послуг і т.д.Упродовж чотирьох днів місія мала 15 продуктивних зустрічей у Києві та Полтаві з існуючими та потенційними партнерами – як внутрішніми (GIZ), та зовнішніми (від рівня міністерства до рівня громади) з метою виявлення сфер можливої роботи в контексті реформи децентралізації. Зокрема, обговорювалося, як регіональне співробітництво між громадами, містами і обласною владою може поліпшити забезпечення транспортної інфраструктури та служб мобільності в довгостроковій перспективі.Подальші плани включають підготовку тренінгів з мобільності для ОТГ та інших основних зацікавлених сторін, поширення прикладів і досвіду концепцій мобільності в сільських місцевостях у Європі та подання поправок до Національної транспортної стратегії до 2030 року стосовно реформи децентралізації. 

Анатолій Ткачук: «Найбільшим здобутком децентралізації є те, що ми перестали плакатися»

За останні три роки відбулася абсолютна трансформація підходів до реформи місцевого самоврядування. Про це директор з науки та розвитку Інституту громадянського суспільства Анатолій Ткачук розповів під час конференції «Реформа децентралізації. Результати та перспективи». Конференція пройшла у рамках програми Агентства США з міжнародного розвитку USAID «РАДА» та проекту «Підтримка розвитку місцевого самоврядування в Україні», а також за підтримки Європейського Союзу.

«Ще три роки тому ми у Брюсселі з подивом слухали, які проблеми обговорюють представники європейських органів місцевого самоврядування, – сказав Анатолій Ткачук. – Їх тоді турбували зміни клімату, економічне зростання громад, особистий розвиток жителів цих громад тощо. У той же час їхні українські колеги обговорювали, кому які повноваження належать, як отримувати дозволи на будівництво, як приймати житло в експлуатацію. Час минув, і тепер про повноваження у нас вже не говорять. Українські чиновники місцевого рівня вирішують проблеми економічного зростання своїх населених пунктів, проблеми ефективного використання власних ресурсів, проблеми планування територій… І це є найважливішою зміною. Змінилася парадигма і разом з нею змінилися десятки тисяч людей по всій Україні. Українці тепер вже не шукають, хто кому винен, а дедалі частіше цікавляться тим, що конкретно їм робити. І тепер з ними дуже приємно працювати, що відзначають і міжнародні донори».За словами Анатолія Ткачука, працюючи з Україною у напрямку запровадження реформи з децентралізації влади, Євросоюз відзначив надзвичайну динаміку та гнучкість місцевого самоврядування. І це послужило своєрідним драйвером для донорських організацій.«Якщо три роки тому ми говорили про концепції, то тепер – про конкретні проекти у галузях освіти, охорони здоров’я, місцевого господарства тощо, – зазначає Анатолій Ткачук. – Якщо раніше було величезною проблемою, як узгодити будь-які зміни, то тепер ми без зайвих зусиль працюємо з різними міністерствами по конкретних питаннях. Раніше цього не було і близько».Розповідаючи про те, як змінилася свідомість українців у регіонах, експерт навів приклад невеличкої громади у Житомирській області, яку він нещодавно відвідав.«Коли ми запитали, які ресурси має громада, то спочатку почули стандартні відповіді: кадри, вдале розміщення, природа, – згадує Анатолій Ткачук. – Але згодом хтось сказав: «У нас тут дуже добра чорниця». І відразу ж залунали пропозиції: «А може, ми сертифікуємо наш ліс, і тоді зможемо продавати чорницю як екологічно чистий, перевірений продукт – за значно вищою ціною». Десять років тому такі пропозиції були б цілковитою фантастикою. Якби я комусь запропонував таке, люди сміялися б з мене. А тепер вони не тільки не сміються, а й самі підказують лабораторію, яка може провести сертифікацію їхнього лісу. Найбільшим здобутком реформи є те, що ми перестали плакатися, зрозуміли, що багато можемо зробити самі, і почали шукати для цього можливості».Завершуючи свій виступ, Анатолій Ткачук підкреслив, що Україна не тільки розробила план реформи, але й почала його впроваджувати, поступово «перетворюючи прототип на затребуваний суспільством продукт».

Децентралізація має чітку стратегію і вже довела, що є безальтернативним шляхом розвитку України, - В’ячеслав Негода

Дехто стверджує, що урядова концепція децентралізації не дає змоги побачити, яких конкретних результатів вдасться досягти Україні завдяки реформі місцевого самоврядування через 5-10-15 років. І це дійсно так, бо зміни дуже широкі та комплексні і залежать від багатьох чинників та рішень на усіх рівнях. Але беззаперечно і те, що наша концепція успішно впроваджується, і проміжні результати говорять про правильно обраний напрямок реформи. Отже, рухатимемося ним і надалі.

Про це сказав Перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України В’ячеслав Негода під час конференції «Реформа децентралізації. Результати та перспективи» в рамках програми USAID РАДА та проекту «Підтримка розвитку місцевого самоврядування в Україні» за підтримки Європейського Союзу та за сприяння Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування.
«Ще три роки тому, коли приймалася урядова Концепція реформування місцевого самоврядування, ми бачили зовсім інший варіант розвитку подій щодо цієї реформи. Але ситуація в країні внесла свої корективи. Нам довелося зміцнювати армію і відновлювати великі території, надавати допомогу мільйонам українців, які постраждали в результаті російської агресії. Ці події, на жаль, відбилися і на голосуванні в Парламенті змін до Конституції в частині децентралізації, які мали стати першим кроком реформи, але остаточно так і не були прийняті», - нагадав В’ячеслав Негода.
Проте, за його словами, Уряд не зійшов зі шляху визначених Концепцією змін. «Навіть більше, за цей час ми ще глибше переконалися, що альтернативи децентралізації на шляху України до успіху немає ні за яких умов. Отже будемо рухатися далі попри зовнішні та внутрішні перешкоди», - сказав Перший заступник Міністра.За його словами головним заданням Уряду на цей рік – прискорення формування базового рівня місцевого самоврядування – спроможних громад – та секторальні зміни: в сфері охорони здоров’я, освіти, соціальних та адміністративних послуг, а також земельних відносин.
«Від народних депутатів ми чекаємо підтримки законодавчих ініціатив в рамках виконання чинної Концепції, яка є нашою спільною стратегією. І вкрай важливо, щоб Верховна Рада нарешті повернулася до розгляду змін до Конституції в частині децентралізації. Конституційні зміни дадуть змогу продовжувати реформу у відповідності до положень європейської Хартії місцевого самоврядування, які вже давно є частиною українського законодавства, але до цього часу не виконуються в повній мірі», - зазначив В’ячеслав Негода.  

Уряд схвалив пакет законопроектів щодо реформи охорони здоров'я

5 квітня 2017 року Кабінет Міністрів України схвалив пакет проектів законів щодо реформи охорони здоров'я, що дозволить змінити систему фінансування, таким чином, щоб вона була здатна надавати якісні медичні послуги.
"Фактично, прийнявши це рішення, за декілька років система охорони здоров'я стане абсолютно іншої якості. Нам потрібно для цього 226 голосів. Насправді, потім - роки важкої роботи, але ми зможемо спільно з медичною спільнотою зробити цю роботу. Ми у собі тут впевнені, що ми зможемо це зреалізувати. Тому зараз нам потрібна тільки консолідація підтримки", - наголосив Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман під час розгляду цього рішення, закликаючи Парламент підтримати реформу системи охорони здоров'я."Цей пакет проектів законів є тим пакетом, який нам дозволить перейти у реформі охорони здоров'я з теоретичної у практичну площину, дозволить зробити певні практичні кроки вже цього року, запроваджувати поступово медичну реформу у 2018-2019 роках і за три роки отримати в Україні сучасну систему фінансування охорони здоров'я", - зазначив заступник Міністра охорони здоров'я Павло Ковтонюк, представляючи пакет проектів законів.Відповідно до доручення Прем’єр-міністра протягом 3 днів після ухвалення пакета проектів  законів під координацією Віце-прем'єр-міністра України Павла Розенка, Міністра Кабінету Міністрів Олександра Саєнка та в.о. Міністра охорони здоров'я Уляни Супрун буде утворено робочу групу за участі народних депутатів для максимально якісного опрацювання законопроектів та супроводження їх прийняття у Верховній Раді.Глава Уряду також подякував команді МОЗ за підготовку "дуже складних, але необхідних рішень" щодо реформи медицини."Кожен слайд, який ми сьогодні бачили, все про людину, про те, як буде звертатися людина, які буде отримувати послуги. Ми впроваджуємо нові протоколи лікування такі, як лікується увесь цивілізований світ, ми змінюємо систему фінансування, зміниться система оплати праці лікарів, ми по-іншому будемо формувати матеріально-технічну базу", - зауважив Володимир Гройсман.Прем’єр-міністр переконаний, що всередині системи охорони здоров'я є достатньо коштів, і при правильній зміні їх застосування та інвестиціях у модернізацію і оновлення системи буде забезпечено "колосальний результат"."Ми зможемо змінити систему фінансування і будемо мати вже зовсім іншу якість використання коштів. Треба вкладати кошти в людину, і це є принциповою зміною цієї системи", - запевнив Глава Уряду.Крім того, має бути змінена система оплати праці медичних працівників, зауважив Глава Уряду: "Лікар має нормально отримувати якісну заробітну плату, а не дивитися у кишеню пацієнтам".Ухвалення законопроектів на поточній парламентській сесії (травень 2017 р.) разом з правками до чинного Державного бюджету дасть можливість:— почати фінансування з середини 2017 року;— закласти у бюджет 2018 р. новий принцип фінансування для стаціонарів;— розрахувати гарантований пакет медичних послуг, аби у бюджетний 2019 рік увійти з усім гарантованим пакетом медичних послуг на всіх рівнях.У разі неухвалення Верховною Радою поданих законопроектів, реформа буде відтермінована на невизначений час через входження країни в передвиборчі кампанії 2019-2020 рр.Пакет, переданий до Верховної Ради, містить 4 законопроекти:- «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів»,- «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо видатків на первинну медичну допомогу»,- Зміни до основ законодавства України про охорону здоров’я (зміни до ст.ст. 3, 8 та 35)- «Про додаткові державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів особам, які захищають незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України в антитерористичній операції та забезпечують її проведення».Законопроект «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів»Його метою є створення нового механізму фінансування медичних послуг і лікарських засобів за рахунок бюджетних коштів через систему державного солідарного медичного страхування.Гарантований обсяг медпослуг та ліків, вартість яких покривається страхуванням, закріплюється на рівні закону в державному гарантованому пакеті. В межах цього пакету держава гарантуватиме повне покриття вартості послуг екстреної, паліативної, первинної допомоги, та частково покриватиме вартість платних послуг на вторинному (спеціалізованому) та третинному (високоспеціалізованому) рівнях. Для можливості прогнозувати обсяг витрат на охорону здоров’я Кабінет міністрів буде щорічно затверджувати конкретний перелік послуг та лікарських засобів, які входять до гарантованого пакету.Виконання функцій страховика і єдиного замовника з централізованої закупівлі медпослуг, контролю за дотриманням умов договорів про медичне обслуговування населення постачальниками здійснює новий центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом - Національна служба здоров'я України.Законопроектом визначаються такі поняття, як «державне солідарне медичне страхування», «застраховані особи», «Національна служба здоров’я України», «реімбурсація», «страховик», «страховий випадок», «тарифи» та ін. Крім того, документ визначає хто є суб’єктом та об’єктом державного солідарного медичного страхування, права та обов’язки застрахованих осіб, регламентує договірні відносини між Національною службою здоров’я та закладами охорони здоров’я усіх форм власності, фізичними-особами підприємцями, які одержали ліцензію на приватну медичну практику.У розділі «Основні засади оплати медичних послуг та лікарських засобів» визначено принципи формування тарифів - глобальні ставки, капітаційні ставки, ставки на пролікований випадок та ін.. Закон набере чинності через місяць з дня його офіційного опублікування, а уряд у місячний строк має затвердити положення про Національну службу здоров’я, ухвалити нормативно-правові акти, що випливають із цього закону та ін. Передбачається, що до 31 грудня 2017 року дія закону поширюватиметься виключно на первинний рівень на фінансування медпослуг та ліків, визначених переліком, а повністю система запрацює у 2019 р.Проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо видатків на первинну медичну допомогу»Метою законопроекту є приведення статей, що визначають розмежування видатків між бюджетами, у відповідність до нової моделі фінансування первинної медичної допомоги та системи громадського здоров’я.Пропоновані зміни дозволять розширити спектр видатків, які можуть фінансуватись з держбюджету, включивши до нього нову програму фінансування послуг первинної допомоги уповноваженим центральним органом виконавчої влади, державні програми громадського здоров’я та заходи подолання загроз та наслідків надзвичайних ситуацій, які можуть мати негативний вплив на здоров’я населення (епідемії, спалахи інфекційні хвороби тощо).Зміни закладають підґрунтя для формування регіональної мережі закладів громадського здоров’я та формування здорового способу життя. Важливою пропонованою зміною також є створення можливості для місцевих органів влади здійснювати видатки на формування місцевих програм та розвиток закладів охорони здоров’я, що перебувають у їхній власності, навіть якщо поточні видатки на реалізацію заходів здійснюються з Державного бюджету України. Крім того, місцеві бюджети отримають можливість залучати комунальні медичні заклади для виконання місцевих програм громадського здоров’я з місцевого бюджету, навіть якщо ці заклади отримують фінансування з держбюджету на надання первинної допомоги в рамках гарантованого пакету.Зміни до основ законодавства України про охорону здоров’я (до ст.ст. 3, 8 та 35)Ухвалення змін створить умови для реалізації нової моделі фінансування медичних послуг на первинному рівні та надасть можливість громадам утворити власну мережу закладів первинної допомоги. Це розширить коло суб’єктів надання первинної допомоги, в тому числі включить до нього надавачів первинної медичної допомоги усіх форм власності.Проект закону «Про додаткові державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів особам, які захищають незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України в антитерористичній операції та забезпечують її проведення».Проект передбачає повну оплату за рахунок коштів державного солідарного медичного страхування медичних послуг і лікарських засобів, передбачених деталізованим описом, які необхідні для лікування поранень, контузій або каліцтв, отриманих учасниками АТО, а також для осіб, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в АТО чи перебуваючи безпосередньо в районах АТО у період її проведення. Законопроект подається у пакеті з основним законопроектом «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів», який врегульовує поняття гарантованого пакету медичної допомоги, деталізованого опису, тарифу, повноваження Національної служби здоров'я України тощо. Відповідно законопроект вступить у силу лише після ухвалення та набрання чинності закону про державні фінансові гарантії надання медичних послуг.

Об'єднання зусиль та ресурсів місцевої, центральної влади та реального сектору економіки підвищить якість підготовки професійно-технічних кадрів, - Володимир Гройсман

Об'єднання зусиль та ресурсів місцевої і центральної влади, реального сектору економіки та промисловців дозволить підвищити якість підготовки професійно-технічних кадрів, що сприятиме розвитку національної економіки, переконаний Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман. Про це він зазначив на конференції "Професійна освіта та підготовка робітничих кадрів: сприяння соціально-економічному та регіональному розвитку України".
"[Для] Міністерства освіти і науки  України, для Уряду в цілому є надзвичайно важливим цей процес [підтримки освіти], об'єднати зусилля місцевої влади і центру, об'єднати ресурси, максимально  залучити реальний сектор економіки, промисловців для того, щоб ми підготували конкурентних висококваліфікованих людей, які можуть працювати на розвиток національної економіки, забезпечувати власне життя і добитися успіху", - наголосив Прем’єр-міністр.Він переконаний, що завдяки модернізації сучасної освіти конкурентні переваги України зростатимуть.У цьому контексті він наголосив, що Уряд вживає заходів для зміни системи освіти, що Кабінет Міністрів визначив пріоритетом своєї діяльності."Для нашого Уряду питання освіти носить надзвичайно стратегічний характер, починаючи від дошкільної, середньої загальної, професійної-технічної освіти, ми працюємо над вищою школою для того, щоб вдосконалити систему освіту так, щоб вона відповідала на запити сучасності", - підкреслив Прем’єр-міністр.Зокрема, Уряд почав модернізацію освітніх програм і необхідного обладнання для того, щоб сприяти вдосконаленню процесу професійної-технічної освіти і підготовки виробничих кадрів.Також у 2017 році Уряд зробив перші кроки щодо підтримки освітян, підвищивши заробітну плату вчителям. Кабінет Міністрів продовжить здійснювати такі кроки і надалі, "тому що там сьогодні, на рівні освіти, формується наше сьогодення і наше майбутнє", запевнив Прем’єр-міністр.Глава Уряду також позитивно оцінив досягнення децентралізації щодо посилення взаємодії між центральною та місцевою владою, міжвідомчої взаємодії усіх структур, що сприяє розвитку економіки."Ми будемо підтримувати найкращі ініціативи і практики на усіх рівнях і будемо стимулювати розвиток професійно-технічної освіти", - запевнив Глава Уряду.Прем’єр-міністр нагадав, що учора Уряд затвердив Середньостроковий план пріоритетних дій Уряду до 2020 року. Він передбачає 5 пріоритетних напрямків, серед яких, зокрема, розвиток людського капіталу та реформа освіти, що у тому числі буде забезпечувати соціальну справедливість і макроекономічну стабілізацію."Освіта і її якість має ключове значення для подальших успіхів України. Я абсолютно відданий питанню змін, які ми маємо провести у сфері освіти, - запевнив Прем’єр-міністр. - Глибоко переконаний у тому, що настав той час, коли ключовою реформою має бути реформа освіти".

Геннадій Зубко: Завдяки децентралізації місцева влада зацікавилася прозорістю діяльності підприємців в громаді

Концепцію реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади (децентралізації) було прийнято три роки тому. Журнал "Фокус" запитав у Віце-прем’єр-міністра – Міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Геннадія Зубка, чи відповідає вона сьогоднішнім реаліям?
«Концепція – це не чітка формула. Та й реформа непроста, так що коректив багато. Ніколи в історії України ще не передавалися в такому обсязі на місця ресурси, повноваження, і найголовніше, – гроші. Три роки тому 70% податків йшло до центру, а потім розподілялося між регіонами, звичайно ж, не без корупційної складової. Раніше сільському або міському голові потрібно було чекати на прийняття бюджету країни, щоб подивитися, на які кошти він може розраховувати, а потім йому доводилося бігати по всіляких коридорах і вибивати гроші – на дороги, на додаткову підтримку освіти та охорони здоров'я, на соціальний захист. Зараз 65% податків залишається на місцях, частка місцевих бюджетів у головному фінансовому документі країни становить 50%, а власні надходження громад за три роки зросли удвічі», – сказав Геннадій Зубко.За його словами, перш за все зростання доходів відбулося за рахунок зменшення тіньового сектора: «Ось, наприклад, акцизний збір місцеве самоврядування раніше не цікавив. Єдине питання, яке їх хвилювало при відкритті МАФу або магазину, – яку вигоду можна отримати від цього. А скільки пляшок горілки продає в цьому МАФі підприємець, було вже неважливо».Зараз, коли акцизний збір наповнює бюджети громад, місцева влада зацікавлена вже не в особистих дивідендах, а у збільшенні числа робочих місць, а також у зростанні продажів підакцизної продукції.Другим фактором зростання доходів громад, за словами Геннадія Зубка, став елементарний переоблік нерухомості. Виявилося, що безліч земельних ділянок використовується безкоштовно, навіть без будь-яких договорів.«Той, хто використовує їх, багато років тому заплатив хабар якомусь чиновнику, і все. Зараз місцеве самоврядування зацікавлене в укладанні орендних договорів та стягнення орендної плати», - пояснив він.Повний текст інтерв'ю читайте в свіжому номері журналу Фокус і на сайті Focus.ua.

Реформа місцевого самоврядування: що буде з районами?

Що буде з районами в ході децентралізації? Це питання задавав собі кожен, хто зумів ближче познайомитися з реформою місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Об’єднані територіальні громади, котрі деколи покривають територію всього району, цілком добре почуваються без шефів з райдержадміністрацій та райрад. То навіщо тоді взагалі потрібні райони? Це питання «Децентралізація влади» адресувала неурядовому експерту Юрію Ганущаку.
- Сьогодні в Україні є чотири об’єднані територіальні громади, межі яких повністю співпадають з межами районів. У таких районах зникають правові підстави для функціонування районних рад. Адже вони, як каже Основний закон, є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст. У названих чотирьох районах можливість представлення таких спільних інтересів територіальних громад фактично відсутня. А встановлення прямих міжбюджетних відносин місцевих бюджетів об’єднаних територіальних громад із Державним бюджетом забезпечило передачу всього обсягу повноважень райдержадміністрацій, районних рад відповідним радам та виконавчим органам об’єднаних територіальних громад. То що робити з такими районами, кількість яких надалі тільки зростатиме? Може, тоді райони взагалі не потрібні?- Щоб відповісти на це запитання, я хотів би звернутися до досвіду наполеонівської Франції. Департаменти, створені Наполеоном, існують досі – причому з такими самими межами, як і двісті років тому. Створюючи нові адміністративні одиниці, Наполеон намагався зробити так, щоб імператорський представник міг би верхи за день дістатися до найдальшої точки свого департаменту й повернутися назад. Для чого ж імператорський ставленик мав постійно інспектувати «гради і вєсі»? Тому що Наполеоном вважав: усі регіони тяжіють до сепаратизму за визначенням. Розумієте? За визначенням!Адміністративно-територіальний устрій створюється не тільки для місцевого самоврядування – це своєрідний скелет всієї держави. Відтак державну владу у маленьких містечках та селах хтось-таки має представляти. Зараз - це райдержадміністрації, а у майбутньому, сподіваюся, будуть префектури. Після Великої Французької революції Франція опинилася на межі розпаду. Бо чимало регіонів країни не так давно були окремими князівствами і, так би мовити, мали відповідну генетичну пам’ять.- Ви вважаєте, що питання сепаратизму досі актуальне для України? Адже зараз на прикладі Донбасу усі наочно побачили, до чого приводять сепаратистські гасла.- Я повторю тезу Наполеона: усі регіони тяжіють до сепаратизму за визначенням. Саме через таку якість регіонів Наполеон розділив Францію на 96 департаментів, кожен з яких був достатньо потужним, щоб концентрувати ресурси для виконання певних точкових завдань, але при цьому залишався надто слабким, щоб оголосити незалежність. Отже, тепер ви розумієте, чому навіть розмови про скасування районного поділу в Україні є небезпечними?- Чому обласна влада не може стежити за дотриманням законності у регіонах та запобігати проявам сепаратизму? У Польщі державний контроль добре зарекомендував себе на рівні воєводств.- Принцип формування державної влади на всій території держави у Наполеона, на мій погляд, був найкращим. Але поляки діяли по-іншому, зробивши державні управління тільки на рівні воєводств. І от що вони отримали. Коли я ближче потоваришував з одним воєводою, він по секрету розповів мені, що має чотири відділення на території воєводства. Саме вони займаються реальною працею, а він лише підписує документи, що вони йому готують. Але ці відділення він створив сам, у ручному режимі. Коли змінюється уряд, воєводи і всі їхні люди позбавляються посад автоматично. Відтак немає жодної правонаступності. Коли я звернув увагу мого товариша на небезпеку, яка ховається у такому нагляді за дотриманням законності у регіонах, він усміхнувся: «На щастя, ми не маємо спільних кордонів з Росією».  А Україна такі кордони має, тому не можемо дозволити собі помилятися.- Які конкретно державні органи ви маєте на увазі, коли кажете про державну владу на території районів?- Це поліція, соціальний захист, ДСНС, податкова тощо. Я думаю, ні для кого не секрет, що у районі найбільшим авторитетом користуються три особи: начальник поліції, прокурор та начальник податкової. Для того, щоб «стриножити» їх, і потрібен голова райдержадміністрації, який контролюватиме і координуватиме усіх трьох  відповідно до законодавства, яке ще необхідно створити. Робота над відповідними законопроектами ведеться.- Чи пов’язане укрупнення районів, яке планується у ході реформи, з особливостями державного контролю у регіонах?- Так, напряму пов’язане. Адже ефективно контролювати прокурора, начальника поліції та начальника податкової можна буде лише у великих районах. Тому кількість районів має бути суттєво зменшена – районів в області має залишитися в середньому 3-4.- Чи правда, що посаду голови районної адміністрації планується зробити виборною?- Ні, такого ніколи не буде. Бо голова райдержадміністрації чи префект – це «державне око» у районі. Він стежить за дотриманням законності органами місцевого самоврядування і запобігає проявам сепаратизму на місцях. Отже, його має призначати Президент, але щоб не допустити узурпації влади, подання кандидатури має робити Кабмін. Але така модернізація нинішньої посади очільника району можлива тільки по завершенні реформи адміністративно-територіального устрою держави.- Якщо у кожній області буде по 3-4 райони, можливо, нам треба скоротити кількість областей?- Маємо спершу визначити, чи плануємо ми у майбутньому інтегруватися з Європою. Якщо плануємо, то наш адміністративно-територіальний устрій має бути аналогічний європейському. Так-от, у Європі існує документ, який називається NUTS – Nomenclature of Units for Territorial Statistics. NUTS-1 – це адміністративні одиниці державного статусу. Це як окремі держави, так і суб'єкти у федеральних державах (наприклад, землі у ФРН), з населенням понад 3 млн осіб. NUTS-2 – це регіональне утворення с населенням від 800 тис. до 3 млн осіб. Саме стільки жителів достатньо для адміністративно-територіальної одиниці, щоб виробляти якісну регіональну політику і зменшувати депресивність. А NUTS-3 – це субрегіональне утворення з населенням від 150 до 800 тис. жителів. Для того, щоб відповідати рівню NUTS-2, наприклад, у Польщі у 1999 році було проведено укрупнення воєводств, які до цього тягнути максимум на NUTS-3. В Україні NUTS-2 вже створено: на щастя, абсолютно всі області вписуються у цей формат. Тому потреби укрупнювати їх немає.- А за яким принципом будуть укрупнювати райони?- Основою для майбутнього району має стати госпітальний округ, межі якого визначить госпітальна рада об’єднаних громад. Зараз робота над цим триває. Принцип наступний: до лікарні першого рівня від будь-якої точки госпітального округу має бути не більше 60 км, до лікарні другого рівня – 120 км. Такими є вимоги Всесвітньої організації охорони здоров’я. З часом, звичайно, межі госпітальних округів змінюватимуться, але ці зміни не будуть значними. Інших критеріїв формування районів просто немає.

Володимир Гройсман: Я завжди боровся за децентралізацію і не зійду з цього шляху

Реформа з децентралізації влади є однією з найбільш системних реформ, що забезпечила незворотні зміни і зміну якості життя людей з кожним роком. На цьому Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман наголосив під час наради з міськими, селищними, сільськими головами в рамках засідання  Правління Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування "Асоціація міст України" під головуванням Голови Асоціації, Київського міського голови Віталія Кличка."Реформа, яку ми з вами запустили у першому уряді Арсенія Яценюка 1 квітня 2014 року, є незворотною. Я згоден з оцінкою, що це одна з найбільш системних реформ і змін, оцінити якість яких ще навіть трохи ранувато. Ми з кожним роком будемо бачити зміну якості життя людей, це наше з вами безпосереднє зобов'язання - дати якісний результат", - підкреслив Прем’єр-міністр."Я прийшов у центральну владу, щоб здійснити цю реформу. Я боровся за неї як Віце-прем'єр-міністр, я боровся за неї як голова Парламенту, я сьогодні борюся за неї як Прем’єр-міністр, і можу вас запевнити, що я не зійду з цього шляху. Ми побудуємо якісну систему управління державою на базі місцевого самоврядування", - підкреслив Глава Уряду.Він зазначив, що був міським головою з 2006-2014 року та за власним досвідом знає, що таке відсутність коштів, повноважень, можливостей вирішити проблеми, що загострюються."Сьогодні ситуація змінилася кардинально. Місцеві бюджети мають ресурси, якщо порівняти з 14 роком, то це + 100 млрд грн. Це ті ресурси, які ми можемо інвестувати у вирішення проблем", - сказав він.Так, у рамках децентралізації було створено належний механізм самодостатніх об'єднаних територіальних громад і сьогодні цей процес триває. Бюджети об'єднаних територіальних громад зросли у 3-5-7 разів. Сьогодні потрібно ефективно використовувати ці ресурси на модернізацію та інвестиції у якість життя людей, вважає Володимир Гройсман.Була повністю змінена бюджетна система, що зокрема визначила ПДФО як місцевий податок і його 60% сьогодні зараховується до місцевих бюджетів та йде на місцеві потреби.Після фінансової децентралізації було визначено низку повноважень, які почали передаватися на місця для того, щоб забезпечити самодостатність громад.Тепер більше вимог потрібно ставити не до центральної влади, а до керівників на місцях для того, щоб спільно вирішувати проблеми, що існують десятиріччями, зауважив Глава Уряду."Там, де є місцева влада професійна, є результат, порядок, розвиток і прогрес, там, де немає, - маємо проблеми, у тому числі з неефективним використанням ресурсів, можливостей, і як правило, загостренням місцевих проблем і невдоволенням місцевих мешканців", - сказав він.Окремо Глава Уряду зауважив, що у результаті реформи з децентралізації постало безпрецедентне партнерство між центральною і місцевою владою."Кабінет Міністрів України, я як Прем’єр-міністр України абсолютно відданий системі децентралізації. Я пишаюся тим, що є, можливо, і натхненником, і консолідатором усіх тих, хто хотів би її змінити. І ми її врешті-решт змінили, - зазначив Володимир Гройсман. - За три роки нам вдалося змінити систему, … яка дала можливість створити у кожному місті, громаді нормальні фінансово-економічні інструменти власного розвитку".

Набув чинності закон щодо добровільного приєднання грома

18 березня 2017 року у газеті Верховної Ради «Голос України» опубліковано Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо добровільного приєднання територіальних громад)» (законопроект №4772 ). Отже, Закон офіційно набрав чинності.

Нагадаємо, Закон спрощує процедуру добровільного об’єднання територіальних громад, надає право громадам за спрощеною процедурою приєднуватися до вже створеної об’єднаної громади. Він сприятиме формуванню справді спроможних громад, відповідно до затверджених Перспективних планів без порушення Методики формування таких громад.Змінами, зокрема, визначаються параметри, після досягнення яких новостворена територіальна громада може вважатись спроможною. Така громад повинна бути створена навколо центру, визначеного Перспективним планом формування територій громад області, і в ній повинно проживати не менше половини мешканців від кількості, передбаченої Перспективним планом. Кожна наступна територіальна громада об’єднується з цією громадою за спрощеними процедурами. Також в приєднаних територіальних громадах проводяться вибори депутатів ради об’єднаної громади, у той час, як вибори голови об’єднаної громади не проводяться. Таким чином, у раді новоствореної громади будуть представники від усіх територій.Нагадаємо, Президент України Петро Порошенко підписав закон 17 березняБільше про Закон щодо добровільного приєднання територіальних громад читайте ТУТ

Там, де є розуміння місцевої влади про необхідність інвестувати в якість життя українців, будуть з'являтися нові лікарні, - Володимир Гройсман

Прем'єр-міністр України Володимир Гройсман взяв участь у відкритті відділення анестезіології та реанімації міської клінічної лікарні №1 у Вінниці.Глава Уряду зауважив надсучасність обладнання та якість реконструкції відділення.
"Досягти цього вдалося з двох причин: розуміння місцевої влади у те, що потрібно інвестувати у якість життя українців і медичних послуг та завдяки фінансовій децентралізації", - наголосив він.
"Це не просто ремонт - це стандарт. Це інвестиції у здоров'я українців: швидко і якісно зробити операцію з якісним наркозом, моніторингом, вивести зі стану наркозу, зробити реанімаційні заходи, щоб людина швидко одужувала", - зазначив Володимир Гройсман після огляду відділення лікарні."Грошей у місцевих бюджетах сьогодні для виконання у тому числі таких проектів достатньо. Бюджети зростають серйозними темпами. Де є господарський підхід і розуміння місцевої влади, буде результат", - зазначив Глава Уряду.

Децентралізація дає можливості зростання будівельного бізнесу в регіонах, - Геннадій Зубко

Будівельний бізнес сьогодні має можливість працювати як з державним, так і з місцевими бюджетами. Місцеві бюджети зростають і вже мають кошти для впровадження інфраструктурних та будівельних проектів. Крім того, держава надала додаткові інструменти: Державний фонд регіонального розвитку та субвенцію на розвиток інфраструктури громад. Це потужний  сигнал для будівельних компаній налагоджувати співпрацю з місцевим самоврядуванням. Про це заявив Віце-премєр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Геннадій Зубко під час будівельного форуму в рамках виставки KYIVBUILD UKRAINE 2017 «В 2016-му після першого року бюджетної децентралізації ми планували надходження до місцевих бюджетів на рівні 125 млрд гривень. А фактично на кінець року надходження склали 149 млрд грн. Збільшенні надходження до місцевих бюджетів – це розбудова інфраструктурних і соціальних об’єктів, що в свою чергу дає можливості зростання будівельного бізнесу на місцях», — зазначив Геннадій Зубко.Віце-прем’єр-міністр наголосив, що наразі місцеве самоврядування зацікавлене в інвестиціях та створенні нових робочих місць завдяки розвитку житлового і промислового сектору. «Ментальність місцевого самоврядування сьогодні – це максимальне залучення інвестицій, зміцнення стосунків з будівельною галуззю», — сказав він.

Децентралізація демонструє беззаперечні успіхи, але це ще не переможна хода, - В’ячеслав Негода

Цифри демонструють, що децентралізація успішно просувається. Маємо зростання місцевих бюджетів майже на 50 %, зменшення їхньої дотаційності, збільшення кількості об’єднаних громад, яких вже 366, а також тисячі реалізованих ними проектів. Але ця реформа не заради цифр, її ідея у суттєвому поліпшенні якості життя у кожній громаді. І це можливо лише за умови, коли на місцях працюватимуть справжні лідери, яких обиратимуть не за красиві слова, а за здатність розвивати свої громади.Про це сказав Перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства В’ячеслав Негода під час Всеукраїнської конференції «Від утворення об’єднаних територіальних громад – до розумного зростання».
«За рік роботи об’єднаних громад змінилася психологія людей, які вже зрозуміли, наскільки цінною є їхня думка, і як дорого коштує бездіяльність. В органах місцевого самоврядування цих громад змінюються підходи до роботи. А головне, ми бачимо там нових лідерів, здатних запропонувати стратегію розвитку і зробити її разом з громадою планом майбутнього», - сказав В’ячеслав Негода.
За словами Першого заступника Міністра, дуже важливо, щоб ця тенденція продовжувалась, щоб у нових громадах робили свідомий вибір, обирали головами і депутатами гідних людей.
«Важливо також відходити від риторики «держава повинна дати нам ресурс», бо, врешті-решт, ми всі держава. Ми всі в системі державного управління. І найважливіша державна функція зараз покладена на місцеве самоврядування. Кожна громада має свої особливості, які можна використати для зростання. Не слід чекати швидких грошей з держбюджету чи міжнародних інвесторів, варто зосередитися на власному потенціалі і реалізовувати проекти розвитку, які дадуть нові робочі місця та податки. І ми вже переконалися, що такі проекти громад мають підтримку з державного бюджету, цікаві бізнесу та міжнародним проектам», - зауважив В’ячеслав Негода.
Він зазначив, що децентралізація ще не на переможній ході, що попереду дуже багато роботи щодо прийняття необхідних законів, ресурсної підтримки і розширення повноважень громад, секторальних змін у освіті, медицині, культурі тощо.
«Але маючи сильне лобі реформи у Парламенті, зміцніле громадське середовище, зростаючу армію прихильників децентралізації в громадах, ми віримо в успіх і впевнено йдемо шляхом, який визначили для себе, прийнявши ще в 2014 році Концепцію реформи», - підсумував В’ячеслав Негода. 

У Держказначействі пояснили, за рахунок чого зростають доходи місцевих бюджетів

Доходи місцевих бюджетів за 2016 рік зросли на 50,3 млрд грн, порівняно з 2015 роком, у першу чергу за рахунок збільшення надходжень від ПДФО, акцизів та оренди.
Про це під час публічного звіту щодо діяльності казначейської служби у 2016 році сказала голова Державної казначейської служби України Тетяна Слюз, повідомляє "Укрінформ"."Якщо без міжбюджетних трансфертів, то за 2016 рік до місцевих бюджетів надійшло плюс 50,3 млрд грн. Загалом, якщо у 2015 році надходження становили 120 млрд грн, то у 2016 році - 170 млрд грн", - сказала Тетяна Слюз.Вона зазначила, що такий приріст надходжень до місцевих бюджетів у минулому році відбувся за рахунок збільшення надходжень від ПДФО, акцизів, орендної плати, тощо.

Асоціація об’єднаних громад вимагає від держави продовжити законодавчу підтримку децентралізації

 Під час своїх других установчих зборів у столиці Асоціація об’єднаних територіальних громад, до якої входять 37 ОТГ з 17-ти областей України, прийняла звернення до центральних органів влади. Одна з головних вимог – подальше прийняття законів для прискорення децентралізації.

Докладніше про це розповів під час сьогоднішньої прес-конференції в інформагентстві УНІАН голова Асоціації ОТГ, Новоукраїнський міський голова об’єднаної територіальної громади (Кіровоградська область) Олександр Корінний.

«Я дякую тим народним депутатам, які 9 лютого проголосували за чотири важливих законопроекти, присвячені децентралізації, – зазначив він. – Однак народні обранці так і не дійшли до розгляду п’ятого – про добровільне об'єднання територіальних громад (№5520), розташованих на територіях суміжних районів. Райони у ближчому майбутньому будуть переформатовані, нинішні їхні межі – умовні. Однак виборчі комісії на разі не дозволяють проводити вибори у громадах, що об’єднують населені пункти, котрі входять до суміжних районів. Тому прошу депутатів не зволікати з прийняттям цього закону. Наступний законопроект, до якого «не доходять руки», – №5253, що запускає процес передачі громадам державних земель, розташованих поза межами населених пунктів. Відомо, що 100% орендної плати надходить саме до органів місцевого самоврядування, відповідно, саме місцеві органи влади мають бути власниками цих земель», - сказав він. 

Як повідомлялося, 60 об’єднаних громад гуртуються в Асоціацію ОТГ.

Добровільному приєднанню громад бути: Парламент прийняв довгоочікуваний закон 

9 лютого 2017 року Верховна Рада України прийняла у другому читанні та в цілому проект Закону України №4772 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо добровільного приєднання територіальних громад).

За це рішення проголосував 241 народний депутат (поіменне голосування). 

Законопроект спрощує процедуру добровільного об’єднання територіальних громад, надає право громадам за спрощеною процедурою приєднуватися до вже створеної об’єднаної громади. Він сприятиме формуванню справді спроможних громад, відповідно до затверджених Перспективних планів без порушення Методики формування таких громад.

Змінами, зокрема, визначаються параметри, після досягнення яких новостворена територіальна громада може вважатись спроможною. Така громад повинна бути створена навколо центру, визначеного Перспективним планом формування територій громад області, і в ній повинно проживати не менше половини мешканців від кількості, передбаченої Перспективним планом. Кожна наступна територіальна громада об’єднується з цією громадою за спрощеними процедурами. Також в приєднаних територіальних громадах проводяться вибори депутатів ради об’єднаної громади, у той час, як вибори голови об’єднаної громади не проводяться. Таким чином, у раді новоствореної громади будуть представники від усіх територій.

Нагадаємо, в першому читанні законопроект було прийнято 20 вересня 2016 року.

Об’єднані громади - надійні партнери для бізнесу і міжнародних проектів, - В´ячеслав Негода 

24 лютого у Києві за підтримки Мінрегіону відбудеться конференція «Від утворення об‘єднаних територіальних громад – до розумного зростання», організатором якої є Інститут громадянського суспільства.

Цей захід має стати майданчиком, де зустрінуться ефективні лідери громад і успішні підприємці, представники проектів технічної допомоги. В центрі уваги – проекти об’єднаних громад, а також пропозиції представників бізнесу і міжнародних партнерів щодо реалізації цих проектів.

Про це сказав Перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства В´ячеслав Негода під час організаційної наради щодо проведення Конференції.

«Минулого року об’єднані громади довели, що можуть залучати та ефективно використовувати ресурси для розвитку своїх територій. На цьому етапі створення спроможного базового рівня місцевого самоврядування не треба переконувати громади у вигодах об’єднання, про це вже говорять реалізовані проекти і бюджетні показники об’єднаних громад. Зараз Уряду і нашим партнерам з експертного середовища важливо сприяти створенню і поширенню успішних практик партнерства громад з бізнесом і міжнародними проектами та програмами щодо розвитку інфраструктури, поліпшення освітніх, медичних соціальних та інших послуг. Поряд з цим, від вирішення поточних чи локальних завдань органам місцевого самоврядування необхідно переходити до комплексного і збалансованого розвитку громад», - сказав В´ячеслав Негода.

За його словами, об’єднані громади - надійні партнери для бізнесу і міжнародних проектів, бо мають повноваження і ресурси для створення цікавих інвестиційних пропозицій і несуть відповідальність за прийняття усіх місцевих рішень.

Організатори заходу планують провести конференцію в Києві, в «Українському домі» (вул. Хрещатик, 2), і зібрати близько 300 учасників.

Для участі в Конференції представників об’єднаних територіальних громад, громадського сектору, міжнародних організації/проектів міжнародної технічної допомоги вже відкрито реєстрацію - за посиланням до 14 лютого.

Представники бізнесу для участі в Конференції можуть зареєструвати до 14 лютого за цим посиланням.

Рада Європи позитивно оцінила прогрес децентралізації в Україні, - Геннадій Зубко

Представники Ради Європи відзначили значний успіх, досягнутий Україною на шляху децентралізації, та закликали до продовження цієї реформи. Вони також підтвердили готовність і надалі надавати експертну та організаційну підтримку Україні у цій сфері.

Про це сказав Віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Геннадій Зубко за результатами поїздки до Страсбургу де він поінформував керівництва Ради Європи про ситуацію на Донбасі та взяв участь у заході, присвяченому реформі децентралізації в Україні.

«Рада Європи визнає успіхи України на шляху децентралізації та констатує досягнуті результати реформи. Такий головний  посил сьогодні почула українська делегація на слуханнях «Децентралізація в Україні: досягнення і перспективи» в штаб квартирі Ради Європи у Страсбурзі.  Таку оцінку реформі дали і Генеральний секретар Ради Європи Торбйорн Ягланд та Голова Конгресу місцевих та регіональних влад Ради Європи Андреас Кіфер, з якими мав зустріч.  Наші європейські партнери схвалили виконання Україною спільного з Радою Європи Плану дій щодо реформи децентралізації. Закликали до продовження реформи з огляду на її позитивні результати в Україні, а також підтвердили готовність допомагати нам у цьому. Зокрема у подальшій підтримці спільних програм з децентралізації, експертному супроводженні законодавства, а також підготовці кадрів», - сказав Геннадій Зубко.

Захід «Децентралізація в Україні: досягнення та перспективи» організували спільно Постійне представництво України при Раді Європи та Секретаріат Ради Європи. До складу української делегації на чолі з Віце-прем'єр-міністром Г.Зубком увійшли перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України В’ячеслав Негода, заступник Міністра закордонних справ Сергій Кислиця та голова Шумської об’єднаної територіальної громади Тернопільщини Володимир Плетюк.

Передача земель в управління ОТГ - нормальна європейська практика децентралізації прав та відповідальності», - експерт 

Головна мета земельної реформи в частині децентралізації - забезпечення сталого соціально-економічного розвитку територій через ефективне управління у сфері використання земель. Які кроки необхідно зробити, щоб досягти вказаної мети, обговорили в Києві на зібранні експертного середовища.

За словами Олега Проценка, координатора напрямку реформування сфери земельних відносин Проектного офісу секторальної децентралізації, експерти напрацювали своє бачення першочергових кроків на 2017 рік, а також заходи на період 2018-2020 років.

«Необхідно передати землі державної власності до комунальної власності об’єднаних територіальних громад, окрім земель, необхідних для забезпечення державних потреб відповідно до планувальної документації. Землі є важливим ресурсом для розвитку територій громад, для втілення масштабних інвестиційних проектів і створення нових робочих місць.Це не якесь ноу-хау, це нормальна європейська практика децентралізації прав та відповідальності», - зазначив Олег Проценко.

Серед пріоритетних кроків він також назвав необхідність врегулювання порядку визначення меж територій об’єднаних територіальних громад та спрощення процедури розроблення та погодження документації із землеустрою щодо встановлення меж адміністративно-територіальних одиниць. Потребує змін і порядок інформаційної взаємодії органів земельних ресурсів та органів фіскальної служби.

«Громади повинні мати доступ до аналітичних даних Держземкадастру про землю, а також даних фіскальної служби про сплату земельного податку та орендної плати», - сказав експерт.

Він наголосив також на необхідності спрощення процедури та стимулювання внесення до Державного земельного кадастру інформації про земельні ділянки, їх власників та користувачів, відомості по яких є в паперовому вигляді, але не були внесені в електронний Державний земельний кадастр та Державний реєстр прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Крім того, за словами експерта, треба законодавчо визначити комплексну планувальну документацію, яка передбачає архітектурну та земельну інформацію, забезпечити передачу в оренду або продаж земельних ділянок комунальної та державної власності через механізм прозорих електронних аукціонів.

Після втілення цих завдань у 2017 році, за словами Олега Проценка, на порядку денному мають стояти питання спрощення порядку викупу державою земельних ділянок для забезпечення публічних потреб, механізму викупу комунальних земель під об'єктами нерухомості, що належать покупцю.

Експертне середовище також пропонує провести пілотні проекти відмови від безоплатної передачі земельних ділянок на прикладі декількох органів місцевого самоврядування (керуючись правом комунальної власності) та порівняти економічний ефект для місцевих бюджетів. Серед пропозицій – і відмова від безоплатної приватизації земельних ділянок, окрім тих, на яких знаходяться об’єкти нерухомості громадян, які не реалізували своє право на безоплатне отримання земельної ділянки. Також експерти пропонують розмежувати функціїуправління та контролю за використанням та охороною земель всіх видів власності.

АНОНС! 2 лютого у Страсбурзі - захід «Децентралізація в Україні: досягнення і перспективи 

«Децентралізація в Україні: досягнення і перспективи» - під такою назвою відбудеться захід в штаб квартирі Ради Європи у Страсбурзі (Франція) 2 лютого 2017 року.

Очікується участь у заході Віце-прем’єр-міністра – Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Геннадія Зубка. Також Україну представлятимуть Перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства В’ячеслав Негода, заступник Міністра закордонних справ України Сергій Кислиця.

Вперше на рівні Ради Європи результати впровадження в країні децентралізації представлятиме голова громади. З цією метою Страсбург відвідає голова Шумської об’єднаної територіальної громади Володимир Плетюк.

В заході братимуть участь Ягланд Турбйорн, Генеральний секретар Ради Європи, Андреас Кіфер, Генеральний секретар Конгресу місцевих та регіональних влад Ради Європи, Теодора Константініду, Постійний представник Кіпру, Голова заступників міністра, Даніель Попеску, Спеціальний радник Уряду України з питань децентралізації, делегації країн-членів Ради Європи.

Онлайн-трансляція заходу розпочнеться о 12:30 за київським часом і буде ТУТ

Завдяки децентралізації люди відчули, що можуть і повинні впливати на розвиток своїх громад, - Людмила Даменцова

Децентралізація в Україні вже має безліч прикладів успіху у вигляді об’єднаних громад і реалізованих ними проектів. Ефективність реформи також підтверджена зростанням місцевих бюджетів. Але головною особливістю децентралізації в Україні є зміна свідомості людей, які вже зрозуміли, що можуть впливати на розвиток своїх громад, і краще ніж вони цього ніхто не зробить. 

Про це сказала заступник директора Департаменту з питань місцевого самоврядування та територіальної організації влади Мінрегіону Людмила Даменцова під час семінару «Реформи у сфері децентралізації та деконцентрації в Україні: досвід країн-членів ОЕСР», який проходить 26-27 січня у Києві.

«Сьогодні наші міжнародні партнери неодноразово згадували високі темпи процесів децентралізації в нашій країні. І дійсно, менше ніж за два роки у нас створено 366 об’єднаних громад. І це не просто 1740 місцевих рад, які об’єднали зусилля і почали працювати у нових умовах, це 1740 прикладів готовності людей брати ініціативу і ставати господарями у своїх громадах», - сказала Людмила Даменцова.

За її словами, вже перший рік існування об’єднаних громад довів, що на місцях знають, як розвивати території. В об’єднаних громадах швидко набувають необхідних знань, яких до реформи не потребували, бо не мали можливості їх використовувати. Об’єднані громади працюють і вчаться паралельно і, як наслідок, близько 95 % з 1 млрд грн інфраструктурної субвенції було використано у 2016 році на необхідні людям проекти: ремонти доріг, шкіл, лікарень, дитсадків, вуличне освітлення, будівництво водогонів, оснащення ЦНАПів, придбання комунальної техніки тощо.

«Реформа перейшла в горизонтальну площину. В громадах вже не чекають на рішення згори. Там домовляються між собою, радяться, вчаться на досягненнях і помилках одне одного і рухаються далі», - сказала Людмила Даменцова.

За її словами, активніше почав працювати і механізм співробітництва громад. «Зараз укладено вже 73 договори про співробітництво. Близько 370 громад, серед яких і об’єднані, у співпраці реалізують спільні проекти, які розвивають території і дозволяють ефективно використовувати кошти місцевих бюджетів», - повідомила вона.

Людмила Даменцова подякувала представникам міжнародних проектів за підтримку реформи, за допомогу, яку вони надають громадам, і закликала до продовження спільної роботи, до втілення в Україні кращих світових практик заради поліпшення умов життя в кожній громаді.

Як повідомлялося, Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) зацікавлена у підтримці процесів децентралізації в Україні.

Безкоштовне житло + висока заробітна плата = сімейний лікар в об’єднаній громаді 

У громадах бракує сімейних лікарів. Вирішувати кадровий голод у Білозірській ОТГ взялися ще торік. А в переддень Нового року будівельники здали в експлуатацію три новенькі квартири для сімейних лікарів та ще дві – для дітей, позбавлених батьківського піклування.

Їх облаштували в на базі колишньої Білозірської ЗОШ І-ІІ ступенів. Після того, як у центральній садибі громади була створена опорна школа, дітей середньої та старшої ланки перевели навчатися туди. У вивільненому приміщенні за кошти інфраструктурної субвенції облаштували п’ять сучасних одно-та двокімнатних квартир з усіма зручностями. На ремонтні роботи витратили майже 1,7 мільйона гривень. Квартири вмеблюють, а територію навколо гуртожитку – облагородять. Зробити це зможуть з лютого, після перерозподілу вільного залишку коштів.

– Аби жителі нашої громади отримували якісні медичні послуги, ми шукатимемо молодих фахівців і на Черкащині, і в сусідніх областях. Сімейні лікарі зможуть проживати у цих квартирах безкоштовно. Громада братиме на себе оплату комунальних послуг, а ще додатково доплачуватиме фахівцям, аби лікар, працюючи в селі, міг отримувати 10-12 тисяч гривень заробітної плати, а його пацієнти – якісні медичні послуги, – зазначив сільський голова Володимир Міцук. – Власне, суть реформи, яка реалізується, – наблизити та надати якісні послуги людям. Переваги, які пропонують у нашій територіальній громаді, однозначно мають зацікавити молодих спеціалістів переїхати саме сюди.

Поряд із житлом для лікарів облаштували і квартири для категорійних дітей. У двох кімнатах зможуть проживати вісім дітей, позбавлених батьківського піклування, до свого повноліття.

– Таких дітей у громаді багато, тому принцип, за яким їх відбиратимуть, визначатимуть депутати громади, – зазначив керівник.